Реновація
Відкритість та різноманітність: ТРЦ «Дафі» розпочинає у 2022 році масштабну реновацію
Харківський ТРЦ «Дафі» готується до повномасштабної реновації, яка розпочнеться навесні 2022 року. Зміниться зовнішній вигляд та інтер'єр центру, з'явиться додаткова торгова площа з унікальними пропозиціями й новими орендарями. Буде оновлено гіпермаркет Fozzy: з нього і почнеться реновація. А найголовніше, зміняться принципи організації простору всередині та зовні.
Генеральний директор мережі ТРЦ Ігор Скляренко розповів про плани щодо реновації харківського торгово-розважального центру, нові можливості для орендарів та відвідувачів та як саме «Дафі» працюватиме в найближчі роки.
Насамперед поясніть: навіщо взагалі ТРЦ «Дафі» знадобилася реновація? Тим більше, що центр уже перебудовували через кілька років після відкриття, коли з'явилися магазини групи Inditex.
Будь-який торгово-розважальний центр має життєвий цикл, під час якого він відповідає потребам відвідувачів, є для них привабливим. Як довго це триватиме, залежить від країни, міста, закладеного стратегічного запасу якості. Для України це 10–15 років.
Коли проєктувалися та будувалися ТРЦ «Дафі», важко було врахувати запити людей через півтора десятиріччя. А оскільки ми були одними з перших у Харкові та Дніпрі, логічно, що ми одними з перших здійснюємо реновації. У Дніпрі ми відкрилися у 2005 році, а реновацію провели у 2016 році. У Харкові відкрилися у 2008 році, а реновацію розпочинаємо у 2022 році. Робота над новою концепцією, над архітектурним проєктом, звісно, стартувала набагато раніше. Але початок реалізації, як і багато інших ідей, довелося відкласти через пандемію.
Щодо Inditex, це можливість, якою не можна було нехтувати: найбільша у світі мережа магазинів одягу заходить до України, до міст-мільйонників, і вони обрали ТРЦ «Дафі» в Харкові як той, що відповідав їхнім потребам. Тому ми добудували ще 3 000 квадратних метрів у ТРЦ у Харкові, переробили додатковий вхід. Усе це — для магазинів Inditex: Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho.
Ми вже 10 років співпрацюємо, задоволені й ми, і вони. Inditex — драйвер змін у світі моди. Вони досліджують сучасні тренди, швидко приймають рішення для всієї мережі й адаптують їх для України. Нещодавно вони зробили реновації свої торгових площ усередині ТРЦ. Їхній успішний досвід сигналізує нам, що зміни необхідні.
Проєкт реновації створювало британське бюро Design International. Вони ж працювали над реалізацією концепції у Дніпрі. Чому ви обрали саме цих архітекторів і які завдання перед ними ставили?
Вони мають величезний досвід роботи саме з проєктами такого роду: будівництвом та реновацією торгових центрів у Європі. І це важливо, тому що з Європи приходять усі більш-менш ефективні розв’язання галузевих проблем. По-друге, ми працюємо з цим бюро та його головним архітектором Лючіо Гуерра з 2008 року, і завжди були задоволені результатами. Вони відчувають тренди, тож дають запас міцності своїм проєктам мінімум на 15 років. Те, що вони запропонують, для України буде актуальним ще дуже довго.
Головним завданням було зробити торговий центр сучаснішим та гостиннішим для відвідувачів, наново створити йому індивідуальність. І хоча теперішня будівля ТРЦ виглядає трохи застарілою, у 2008 році — у порівнянні з функціонуючою тоді місцевою інфраструктурою — всі фасадні та інтер’єрні рішення були передовими. Проєкт ТРЦ тоді розробляла шведська консалтингова компанія у співпраці з польськими архітекторами.
Зараз оновлюватиметься все: фасад, галереї, місця загального користування, меблі, ресторанний дворик, атріуми. Загалом, усе, що не стосується діючих договорів оренди: ми не заважатимемо працювати орендарям і відпочивати відвідувачам. Ми отримали такий досвід, коли робили реновацію ТРЦ в Дніпрі, та використаємо його при проведенні робіт у Харкові. Крім того, буде збудовано додаткові торгові площі.
Розкажіть про фасад: чому така незвичайна «хвиляста» форма?
Архітектори перед початком роботи ретельно вивчили місто та запропонували концепцію «річки, що тече». Неподалік «Дафі» знаходяться Журавлівські схили, де мальовничо звивається річка Харків. Надихнувшися цим краєвидом, автори проєкту запропонували смарагдово-блакитний, блискучий, як вода на сонці, фасад. І характерний «вигин річки», який оточує всю будівлю.
Сам фасад буде обшитий HPL-панелями, які не іржавіють, не гниють і не вигорають. Замість безлічі рекламних банерів встановлять дизайнерське панно для логотипів брендів, представлених у ТРЦ «Дафі». Домінуючим елементом фасаду стане величезний вигнутий екран, що огинає кут будівлі, який має бути видно навіть із Журавлівських схилів. Він потрібний і для реклами, і для інформаційних повідомлень, і для створення атмосфери та настрою ще на підході до ТРЦ.
Чи зміниться простір навколо центру?
Так, це якраз та зміна, яка продиктована новими потребами відвідувачів. Як кажуть наші архітектори, утилітарні коробки, наповнені магазинами без громадських зон, більше не конкурентоспроможні. Ми створимо повноцінну пішохідну зону 5–6 метрів завширшки з острівцями затінку та зелені, доріжками, місцями для відпочинку. Вона перестане бути просто маршрутом від дверей машини до дверей центру. Це буде зона комфорту, в якій просто приємно перебувати.
Додамо невеликий стріт молл з окремими входами до магазинів, мінікафе, пекарень, кондитерських, де можна зробити потрібні покупки, проходячи уздовж ТРЦ. Наприклад, гуляючи із собакою, можна зайти до зоомагазину та купити корм. Батьки з візочками, підлітки на роликах зможуть відпочити біля декоративної клумби.
Торгово-розважальний центр наближається до місцевих жителів, стає частиною суспільного простору. Так ми переосмислюємо концепцію торгової вулиці. Відвідувачі хочуть, прогулюючись зовні, як у старій частині міста, заходити до крафтової крамнички, кав’ярні або магазину квітів — і ми хочемо надати їм таку можливість. Понад те, з’явилося багато запитів від підприємців, які б хотіли отримувати переваги трафіку «Дафі», володіючи при цьому власним входом. ТРЦ стає більш відкритим та різноманітним.
Але торгові галереї всередині центру також зміняться?
Так, звісно: світло, стелі, галереї, атріум — усі ці речі, які створюють внутрішній образ, атмосферу, — ми хочемо змінити. Коли ви побачите гарний новий ТРЦ, зайдете та відчуєте, що всередині теж усе по-новому, до того ж комфортно, світло, безпечно і зручно.
Загальний напрямок змін, якого дотримуються всі європейські девелоперські компанії, — це використання екологічних природних матеріалів в інтер’єрах місць загального користування, що створює умови для комфортного довготривалого перебування відвідувачів у ТРЦ.
Звісно, що без застосування енергоефективних технологій у сучасному світі наразі не обходиться жоден проєкт комерційної нерухомості. Ми вивчаємо також можливості управління відходами за концепцією Zero Waste, щоби відповідати вимогам сьогодення.
Розкажіть про нову прибудову до ТРЦ «Дафі». Що там буде?
Це буде два нові поверхи, загалом 10 000 квадратних метрів для оренди. З одного боку, розвиватимуться вже існуючі функції центру. Наприклад, спортивна: зараз вона представлена професійною льодовою ареною. Буде доданий оновлений фітнес-центр. Це надзвичайно важливо для мешканців району.
З’явиться нова група ресторанів із відкритими терасами. Важливо, що вони не будуть частиною існуючого фудкорту: це заклади іншого класу та призначення, іншого рівня цін та рівня комфорту. Зрозуміло, у ці ресторани має бути окремий вхід, і саме в цьому додаткова перевага наших нових пішохідних зон. Прибудова відповідатиме найновішим протипожежним нормам та критеріям доступності. Так, ми встановимо три ліфти, спроєктовані для комфортного використання людьми з інвалідністю.
Ви кажете, що потреби відвідувачів змінилися за останні 10 років. Що зараз потрібне відвідувачам?
Це питання, яке знаходиться у самій основі нашого бізнесу. Хто правильно відповідає на нього, той досягає успіху. Але, звісно, однозначної відповіді немає. Найважливіше, на мою думку, не лише дослідити потреби сучасної людини, а надати їй можливість реалізувати їх максимально комфортно та швидко.
Скажімо, нікуди не поділася потреба у найпростішому: в їжі. За цією логікою наявність продуктового супермаркету — це безпрограшна справа, адже ми задовольнили запит. Але зараз відвідувач вимагає якіснішого обслуговування, комфорту та зручності навіть при купівлі продуктів.
Серед факторів, які спонукають людину зробити покупку, завжди у першій п'ятірці є ціна та якість. Проте на третє місце вийшло задоволення від комфорту та обслуговування. У продуктовому маркеті люди також хочуть отримати позитивну емоцію, зробити закупи в комфорті, у гарному естетичному оточенні. З нашим партнером Fozzy ми маємо намір вирішити ці завдання в оновленому ТРЦ. Саме з реконструкції гіпермаркету розпочнеться перший етап нашої реновації.
Комфорт відвідувачів — надзвичайно широке поняття. Чи можете пояснити, як саме ви плануєте його досягти?
Людям не вистачає місць для спілкування, соціалізації. Інтернет не вирішує всіх питань. Має бути живе спілкування, на цьому і базується стратегія роботи нашої мережі ТРЦ. Тому ми завжди сконцентровані на створенні, наприклад, можливостей для навчання: у нас можна знайти програми, курси, постійні та тимчасові школи, хаби, регулярні чи разові розважальні та освітні заходи.
Те, що потрібно забезпечити дозвілля, щоби людям було комфортно, безпечно, світло, тепло, — ми розуміли вже у 2000-х. Із самого спочатку в нас був і кінотеатр, і фудкорт, професійна льодова арена, ігрові простори, парк атракціонів для дітей та батьків, а тепер — ще й фітнес, тераси та зони відпочинку на свіжому повітрі.
Ми завжди позиціювали себе як центри сімейного дозвілля для спільних покупок та відпочинку. Тому наша мережа успішна упродовж майже двох десятиріч: адже ми заклали запас міцності ще з відкриття, створивши дружню для відвідувачів атмосферу в ТРЦ. Це дало змогу комфортно працювати нам та нашим партнерам-орендарям. Саме тому в нас завжди висока відвідуваність і немає порожніх торгових площ. Так, конкуренція зростає, і в місті з'являється багато нових цікавих торгово-розважальних центрів. Але після реновації ми будемо найсучаснішим та найпривабливішим ТРЦ у Харкові, у цьому я абсолютно впевнений.